Bootcampers: uit het park en op de vereniging

Deze Blijdorpse bootcampers wilden meer: namen de buitensporters eerst genoegen met wat oefeningen in het Vroesenpark, nu hebben ze behoefte aan een volwaardige krachttraining, met een kop koffie toe. Meer sport en meer sociale contacten, dat moedigen we alleen maar aan. Maar hoe kom je aan die vaste stek? En een kantine? Onze sportregisseur Renate en productspecialist Joost gingen op zoek voor Team City Bootcamp.
Terug

Iets extra’s bieden

Amer Ejaz Butt is een van de eigenaren van Team City Bootcamp. Hun trainers verzorgen door heel het land sportlessen in de openbare ruimte. Amer: “Niet alleen in Blijdorp, maar in het algemeen merken we dat de behoefte aan krachtsport onder onze deelnemers groeit. Mensen willen meer met materialen trainen. Dat kunnen onze trainers natuurlijk maar beperkt meenemen wanneer ze met een rugzakje op de fiets naar het park komen.”

Amer kwam met deze uitdaging terecht bij Joost Groen, een van Sportbedrijf Rotterdams productspecialisten voor binnen- en buitensport. Zijn taak is het om te zorgen dat de sportvelden in de stad zo veel mogelijk gebruikt worden. Want rond wedstrijden en trainingen van sportverenigingen staan de velden regelmatig leeg, terwijl ze veel ruimte innemen. Joost was dan ook heel blij dat Team City Bootcamp contact met hem zocht: “Zo’n professionele partij die zelf ruimte zoekt vanuit de overtuiging dat ze hier iets extra’s kunnen bieden bovenop wat ze al doen, dat is een prettig vertrekpunt.”

Vereniging gevonden

Op de velden van Hockeyclub Delfshaven kwamen de wensen van Joost en Team City Bootcamp samen. Het sportcomplex, waar de vereniging hoofdgebruiker is, heeft wat we noemen ‘reststroken’: grond die niet gebruikt wordt, maar waar je wel in beweging kunt komen. Denk aan een strook gras naast de kantine. Joost: “Die plek is heel geschikt om bootcamptrainingen op te geven. Op het terrein is ruimte om materiaal op te slaan en in de kantine kun je na afloop dat drankje bieden waardoor het communitygevoel ontstaat.”

Nieuwe, Blijdorpse doelgroep

Er was een sportaanbieder en er was een plek, maar om echt alles uit het nieuwe aanbod te halen, betrok Joost ook zijn collega Renate Steehouwer. Als sportregisseur voor het gebied Rotterdam Noord kijkt zij naar kansen om nieuwe doelgroepen aan te trekken. Ook helpen sportregisseurs de sportaanbieders nieuw aanbod opzetten en onder de aandacht brengen. Renate: “In dit geval was het aanbod er al en stond er een groep deelnemers klaar. Maar in het gesprek met de hockeyvereniging en Team City Bootcamp kwamen we toch op mogelijk nieuwe doelgroepen. Het Sportbedrijf is nu veel bezig met het onderwerp valpreventie in opdracht van de gemeente. Ik zag voor me dat Team City Bootcamp een valpreventietraining zou kunnen bieden aan ouderen in Blijdorp. Door mijn kennis van het gebied weet ik dat er hier best wat mensen zijn bij wie zo’n buitentraining past én die het kunnen betalen.”

Ook Amer van Team City Bootcamp zag door het verhaal van Renate het gat in de markt: “De onderzoeken waar Renate gebruik van maakt, daar heb je echt wat aan. Senioren vormen een grote doelgroep en we zien het maatschappelijk belang van valpreventie. We gebruiken ook het netwerk van het Sportbedrijf om deze, voor ons, nieuwe doelgroep te bereiken. Een brede socialmediacampagne zal niet het gewenste resultaat hebben. We werven ook deelnemers via de hockeyclub met het idee dat je op de plek komt trainen waar je kleinkind ook sport.”

Zo is het echt een samenwerking geworden tussen de vereniging en de sportaanbieder, ondersteund door het Sportbedrijf. Amer: “Dit is echt een soepele vereniging, een vooruitstrevende hockeyclub die net als wij kansen ziet. Wij hebben voor het eerst een locatie waarvoor we een sleutel nodig hebben. Je moet maar net bij elkaar passen. Doordat Joost van het Sportbedrijf wist welke partij hiervoor open zou staan, was het binnen drie maanden rond. Zo snel, dat is uniek.”

Complete buitengym

Voor een mooie set aan materialen gingen Sportbedrijf en Team City Bootcamp de samenwerking aan met Gymboxx. Zij plaatsen goed gevulde containers met kettlebells, dumbells, bokszakken en andere sportspullen waar de buitensporter uit kan putten voor een volledige krachttraining.

En daardoor zag sportregisseur Renate ook de potentie in een jongere doelgroep. Pubers stoppen vaak met sport omdat hun levens veranderen, maar als je iets kan bieden dat ze vasthoudt, dan blijven ze. Krachttraining is erg populair, en dat is nu precies wat Team City Bootcamp met de aantrekkelijke Gymboxx kan bieden aan de puberende hockeyers. Hier willen ze een volgend seizoen dan ook mee experimenteren.


Inspiratiebron

Amer: “Onze groep die eerst in het Vroesenpark trainde, komt nu met de trainer naar Hockeyclub Delfshaven. Er zijn acht van deze bootcamplessen per week te volgen. Inmiddels bedienen we ook één keer per week de fitte vijftiger, zestiger die in balans wil blijven door bootcamptrainingen met een bakkie na afloop. En voor volgend seizoen denken we inderdaad trainingen voor de leden van de hockeyclub zelf. Ik zie ook nog potentieel aanbod in fysiotherapie op deze locatie. Ik hoop een inspiratiebron te zijn voor andere sportondernemers om dit soort samenwerkingen aan te gaan.”

Onze sportregisseurs helpen alle Rotterdamse sportaanbieders. Of dat nu personal trainers, danscoaches of fitnesscentra zijn. Wil je weten wat sportregie voor jou kan betekenen? Kijk dan op sportbedrijfrotterdam.nl/sportregie.