Het nieuwe schoolzwemmen
Kinderen leren sneller leren zwemmen in speelse vormen. Daarom wordt de manier van lesgeven een klein beetje anders en halen we bij wijze van spreken de gymles naar het water toe: een natte gymles! Een uurtje trainen in het water met een combinatie van techniekbeheersing en plezier.
Het nieuwe lesprogramma is opgebouwd uit meerdere sportblokken van drie zwemsporten: survival zwemmen, wedstrijdzwemmen en waterpolo. Met om de 8 weken een nieuw blok en bij alle sportblokken zijn de eisen van het zwem-ABC uitgangspunt voor de inhoud van de les. De inzet van sportblokken kan de doorstroom van kinderen naar de zwemverenigingen bevorderen, zodat ze ook na het behalen van de diploma’s lekker blijven zwemmen. Verder is het belangrijk dat kinderen goed leren wat ze moeten doen als ze in een noodsituatie terechtkomen.
Onze zwemonderwijzers Wesley van Strien en Bjorn Hubbers zijn enthousiast over de nieuwe schoolzwemles ontwikkelingen. Zij vertellen over hun ervaringen en wat te verwachten. Bjorn is sinds 2004 zwemonderwijzer bij Sportcentrum West en heeft het nieuwe schoolzwemmen programma het afgelopen jaar toegepast tijdens een pilot (proeflessen) bij kinderen uit groepen 4, 5 en 6. Bjorn: “We hebben het met alle collega’s die hier werken uitgeprobeerd. We zijn begonnen met waterpolo, daarna wedstrijdzwemmen en als laatst survival. In alle lessen komt dan weer een stukje sporttechniek én storytelling voor. De focus gaat uiteindelijk wel echt uit naar het leuke, maar tussendoor verwerken we ook de basistechnieken in de les zoals schoolslag, borstcrawl en rugslag. Onze ervaring van deze zwemlessen is positief, absoluut. Het enthousiasme kon je bij de kinderen ook goed zien. Dat ze met een step het water in mogen of onder een mat mogen zwemmen (met als verhaal dat het ijs is) vinden ze al mooi.
“Met plezier bereik je meer dan met alleen maar streng zijn. Dan moet je ze zien gaan, heerlijk.”
Vroeger was het alleen banenzwemmen, banenzwemmen en nog eens banenzwemmen. Nu gaan we ervoor zorgen dat de kinderen ook plezier hebben en zichzelf kunnen redden.” Bjorns favoriete onderdeel van het nieuwe schoolzwemmen is: Survival. Hij komt zelf uit de schipperswereld en weet hoe belangrijk het kan zijn dat je snapt wat je moet doen in gevaarlijke situaties. Bjorn: “Als je op je rug ligt in het water, kun je je eigen bijv. makkelijker redden dan op de buik. Dat moet je maar net weten.”
Wesley is sinds 2 jaar zwemonderwijzer bij Zwembad Wilgenring en zal daar vanaf september het nieuwe schoolzwemmen gaan toepassen. Wesley: “Wat ik mooi vind aan het programma, is dat we werken met sportvakken en thema’s. Dus niet traditioneel alleen bezig zijn met zwemmen ABC, maar ook leuke, vernieuwende opdrachten en verhaal belevingen creëren met de kinderen. Daarmee hoop je de kinderen beter mee te krijgen. Stel je vriendje is in het water gevallen, hoe ga je daar mee om? Het ene kind leert dan wat hij in het water moet doen, en het andere kind leert hoe hij iemand moet redden. En zo gaan we ook met seizoen thema’s werken. In het survival sportblok winter onder een wrak zwemmen en in de zomer met een bootje in het water. Tussen het leuke door wordt er ook altijd een stukje sporttechniek aan de kinderen meegegeven. Je hebt zwemslagen nodig om te kunnen zwemmen. Tijdens de lessen wordt verder rekening gehouden met het niveau en leeftijd van het kind, bijv. door hulpmiddelen te gebruiken.”
Waarom het nieuwe schoolzwemmen?
De lessen zijn zó samengesteld dat kinderen niet alleen leren zwemmen, maar ook meer plezier aan het zwemmen beleven. Dit door spelletjes te spelen (waterpolo), een link te leggen met echte situaties (wrak zwemmen, in het water vallen) en ze te koppelen met sportverenigingen. Met deze ervaringen worden de kinderen hopelijk verder geënthousiasmeerd voor de zwemsport en krijgen zij de kans om zich te oriënteren in welke sport het beste bij hen past.