(s)portret

Bowls spelen in Ommoord is flex

Leden werven voor een vrij onbekende sport: hoe doe je dat? Gerard Crone, voorzitter van Indoor Bowls Club Rotterdam uit Ommoord, merkt dat een vereniging die zich flexibel opstelt al een hoop drempels wegneemt bij de doelgroep. Maar wat is Bowls eigenlijk? En word je er zelf ook nog een beetje soepel van?
Terug

‘Bowls is echt een sport. Maar onze leden vinden het belangrijk dat het óók een spel is. Een spel waarbij je lekker bezig bent. Zoals onze slogan zegt: sociaal, tactisch en sportief. In Engeland is de sport erg populair. De wereldkampioenschappen worden nu (t/m 24 januari, red.) zelfs live uitgezonden op de BBC.’

‘Je kunt Bowls omschrijven als een combinatie van jeu de boules en curling. De ballen van bowls lijken qua vorm op kaasjes, met twee wat plattere kanten. Je rolt ze over de mat naar een wit balletje toe en het gaat erom dat je daar zo dicht mogelijk bij in de buurt komt. Bij Bowls spelen we over een afstand van 24 tot 28 meter, een stuk langer dan bij jeu de boules.’

- Zo ziet Bowls eruit: deze “belachelijk goede” worp op de wereldkampioenschappen Indoor Bowls in 2020 ging viral.

GEEN THEEKRANSJE, WEL THEE

Sportregisseur Eva van Stiphout van Sportbedrijf Rotterdam noemt het een sport voor ‘mensen die van een uitdaging houden, waarbij het fysieke minder belangrijk is.’ Je wordt er dus misschien niet lenig of sterk van, maar het spel en de tactiek zijn des te belangrijker. ‘De spelers die ik heb ontmoet zijn bloedfanatiek.’

Gerard: ‘Nee, het is geen theekransje bij ons. Het is het spel dat ons bindt. Maar natuurlijk drinken we wel samen een drankje in de pauze. En als uitje hebben we eens een clinic curling gevolgd. Gingen we met z’n allen het ijs op, ook de tachtigplussers. Dat ging fantastisch! Onze leden zijn bijna allemaal gepensioneerd, maar zijn wel actief. Ze hebben een serieuze hobby of doen bijvoorbeeld vrijwilligerswerk bij de voedselbank.’

LAAGDREMPELIG AANBOD

Indoor Bowls Club Rotterdam moet erg z’n best doen om de sport onder de aandacht te brengen. De doelgroep is ‘beperkt’, zegt Gerard. ‘We spelen op dinsdagmiddag tussen 13.45 en 16.00 uur. Dan is het niet gek dat je vooral pensionado’s op de mat hebt staan.’
Hoe heeft het Sportbedrijf de vereniging geholpen bij de promotie?

‘We hebben meedoen laagdrempeliger gemaakt,’ vertelt sportregisseur Eva over de samenwerking met de vereniging. Sportregie helpt Rotterdamse sportaanbieders om hun aanbod goed te laten aansluiten bij de wensen van de doelgroep. ‘Op de flyers en posters nodigen we mensen uit om een keer gratis mee te spelen. Er staat niet gelijk: word lid. En we hebben de strippenkaart geïntroduceerd. Dat was al een idee van Gerard en mijn collega kon met onderzoeksresultaten laten zien dat het bij andere clubs ook een succesvolle vorm van lidmaatschap is. Zo kregen ze het idee samen door de algemene ledenvergadering.’

Gerard: ‘De sportregisseurs, Eva en Bas, zijn goede sparringspartners en hebben ons in contact gebracht met een leuke vormgever. Zij weten wat de doelgroep aanspreekt en hoe je je als club het beste wegzet. Samen hebben we gewerkt aan onze flyers posters, de website en ons logo. Zeker als kleine club, kun je wel wat hulp gebruiken.’

EVENGOED EEN KERSTKAART

‘We hebben nu 8 mensen die op strippenkaarten spelen,’ gaat Gerard verder. ‘Tegen 18 vaste leden. Vaste leden zijn voor ons wel belangrijk. Van de contributie betalen we de baan. Maar met de strippenkaarten verdienen we iets extra’s. Daarvan kunnen we eens nieuwe ballen kopen. Of een bittergarnituurtje serveren. Als je maar één keer per maand kan komen, dan is een strippenkaart voordeliger dan lid worden. We hebben ook al iemand gehad die een strippenkaart als verjaardagscadeautje weggaf. Zo maken we meedoen laagdrempeliger. En je wordt net zo gewaardeerd hoor. Wie op een strippenkaart speelt, krijgt evengoed een kerstkaart.’

 

Weten wat Sportregie voor jou kan betekenen?

Neem contact op met de sportregisseur uit jouw gebied!